Ako môžu rodičia viesť žiakov k príprave na vyučovanie

26.01.2014 10:32

Je dôležité, aby sa žiaci pravidelne pripravovali na vyučovanie. Žiaci nižších ročníkov ešte nie sú v tejto oblasti dosť samostatní a zodpovední, preto je potrebné, aby ste ich vy, rodičia, viedli a k systematickej príprave na vyučovanie. Veľmi dôležité je miesto na učenie, kde deti nič nevyrušuje, kde sa môžu dobre sústrediť na vypracovanie domácich úloh a učenie sa. Je výhodnejšie učiť sa stále na tom istom mieste. Pri učení je potrebné odstrániť všetky rušivé vplyvy, napr. zvuky rádia, televízie,... Na pracovnom mieste by dieťa malo mať poriadok a malo by mať pri prípravené  len tie pomôcky, ktoré skutočne potrebuje. Vysvetlite svojmu dieťaťu, že príprava na vyučovanie je veľmi dôležitá. Naučte ho mať radosť z učenia. Spolu s dieťaťom pripravte režim jeho pracovného dňa, kde sa bude striedať učenie s oddychom.  Doprajte mu aspoň hodinu pobytu na čerstvom vzduchu  so svojimi kamarátmi. Po návrate zo školy nechajte dieťa oddýchnuť. Aj starších žiakov treba niekedy skontrolovať a trvať na tom, aby dodržiavali svoj denný režim. Naučte školáka, aby sa na vyučovanie začal pripravovať v tú istú hodinu. Ak sa určitý druh činnosti pravidelne opakuje, v mozgovej kôre vzniká dynamický stereotyp, vytvárajú sa podmienené reflexy, ktoré uľahčujú činnosť centrálnej  nervovej sústavy. Ak sa dieťa naučí pripravovať na vyučovanie v rovnakom časse  a v rovnakých podmienkách, učenie bude efektívnejšie. Učitelia a psychológovia odporúčajú riadiť sa biologickými hodinami, podľa ktorých výkonnosť je minimálna medzi 13. - 14. hodinou.  Potom stúpa k druhému vrcholu okolo 16. hodiny. V tom čase je dobré pripravovať sa na vyučovanie. Po tomto vzostupe  už krivka výkonnosti trvalo klesá, preto učenie a prípravu do školy nenechávajte na večerné hodiny, keď sa už dieťa nedokáže primerane sústrediť na učenie. V prípade, že dieťaťu  pomáhate s prípravou na vyučovanie, vyzbrojte sa trpezlivosťou. Dôležité je dieťa povzbudzovať a chváliť za pokroky v školskej práci. Chváľte ho i za čiastkové úspechy. V prípade, že mu niečo nejde, je treba to s ním častejšie precvičovať, najmä vtedy, keď má menej úloh. Ťažšie učivo je potrebné viackrát zopakovať, vždy po uplynutí nejakého času. Dôležité je, aby žiak látke rozumel. Ak ju nechápe, môže sa ju naučiť naspamäť, ale rýchlo ju zabudne. Ďalej je dôležité, aby žiak pri príprave na vyučovanie striedal  ľahšie a ťažšie predmety. Nechajte dieťa, aby najskôr samo pouvažovalo nad riešením úlohy až potom mu poraďte. U starších detí je vhodné nechať ich nech sa učia samostatne, viesť ich k zodpovednosti za prípravu na vyučovanie. V prípade potreby skontrolujte úlohy, prípadne si nechajte vysvetliť postup riešenia. Ak je to potrebné, dieťa preskúšajte. Nechajte dieťa hovoriť učivo vlastnými slovami. V prípade potreby mu dávajte iba pomocné otázky. Aby mal školák spätnú väzbu, ako učivo ovláda, je dobré, keď si nahlas povie podstatu prebraného učiva.  Ak bude dieťa počas prípravy unavené, urobte mu krátku prestávku. Dajte mu napríklad možnosť napiť sa,... Umožníte mu na chvíľu zmeniť priestor. Striedaním práce a oddychu možno u žiakov zmierniť, odstrániť pocit únavy a stresu.   V prípade výskytu ťažkostí so zvládnutím učiva spolupracujte s pani učiteľkou vášho dieťaťa, riaďte sa jej odporúčaniami pri precvičovaní učebnej látky v domácom prostredí. 

zdroj: internet

 

 

—————

Späť